Eestist sai positiivse vastuse sõjalise mobiilsuse projekt EstMilMob, mille eesmärk on parandada Tapa linnaku suunalisi transpordiühendusi järgmise viie aasta jooksul. Kokku on projekti maksumus 62 miljonit eurot, millest Euroopa Liit rahastab pool.

„Taristusse investeerimine tähendab, et saame kaitseväe liikuvuses juurde vajalikku kiirust ja sujuvust. Samuti oleme nende tööde tulemusena võimelised senisest kiiremini liitlasvägesid vastu võtma, mis on oluline nii kaitse kui heidutuse seisukohast,“ ütles kaitseminister Kalle Laanet. „On tõepoolest tänuväärne, et Euroopa Liit ja Euroopa komisjon võimaldavad rahastust sellistele projektidele – praeguses julgeolekuolukorras on selline asi eriti kiiduväärt,“ lisas Laanet.

Seoses Vene rünnakuga Ukrainale on esile kerkinud vajadus kohandada Euroopas transporditaristut, et see võimaldaks kahest kasutust – nii tsiviil- kui sõjaväe liikuvust. Seetõttu otsustas Euroopa Komisjon jagada varem välja toetused sõjalise mobiilsuse parendamiseks. Täna tutvustas Euroopa Komisjoni transpordi peadirektoraat projekte, mille täide viimiseks eraldab Euroopa Komisjon Euroopa ühendamise rahastu (Connecting Europe Facility) sõjalise liikuvuse fondist toetust.

„Vene agressiooni taustal on väga selge kui oluline oli otsus luua eraldi meede sõjalise mobiilsuse projektide tarbeks ning loodan, et kõik liikmesriigid kasutavad seda võimalikult efektiivselt, et Euroopa võimekust suurendada. Mul on väga hea meel, et esimese 22 heaks kiidetud projekti seas on ka Eesti poolt esitatud projekt, mis oli väga hästi ette valmistatud ning aitab oluliselt kaasa tsiviil- ja militaarse liikuvuse efektiivsemaks muutmisele,“ kommenteeris  Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektor Henrik Hololei.

Olgugi, et tegemist on sõjaväe liikuvuse jaoks oluliste taristu projektidega, laieneb sellest tulenev kasu ka tavakodanikule ja kaubandusele ning transpordisektorile laiemalt. Projekti käigus on plaanis Paldiski Lõunasadama uue kai ja kaubakäitlusala ehitamine, Kanama viadukti rekonstrueerimine ning raudtee taastusremont Valga-Tartu liinil.

Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm selgitas, et tänu uuele rajatavale kaile saame lisaks liitlaste varustuse sujuvamale vastuvõtmisele arendada ka taastuvenergeetikat. “Planeeritav investeering loob Paldiski Lõunasadamale eeldused saada baassadamaks tulevaste meretuuleparkide ehitamisel ja hooldamisel, mis omakorda aitab Eestil  saavutada kokkulepitud kliimaeesmärke ning panustada piirkonna ettevõtluse arengusse.“ 

„Eesti Raudtee plaanib antud projekti kaudu uuendada taristut Palupera-Puka ja Puka-Keeni jaamavahedes, mis tõstab antud raudteelõikudel taristu kvaliteeti, rongidele liikumiskiirust ning toetab ka vajadusel raudtee suuremat kasutamist militaarlogistikaks,“ kommenteeris AS Eesti Raudtee juhatuse esimees Kaido Zimmermann.

Transpordiameti peadirektor Kaido Padar nentis, et Kanama viadukti ja sõlme rekonstrueerimisega paraneb oluliselt liiklusohutus Eesti ühel suurema liiklusega ristmikul, mida läbib igapäevaselt üle 32 000 auto. "Piiratud kandevõimega ja kitsa Kanama viadukti ja sõlme rekonstrueerimisega likvideeritakse tänane ohtlik pudelikael. Uus viadukt võimaldab piiranguteta liiklust nii tsiviil- kui militaartranspordile," ütles Padar. Kanama viadukti ehitus on plaanitud 2024–2025. aastal jätkuna käimasolevale Tallinna ringtee Kanama-Valingu 2+2 tee ehitusele, mis valmib 2023. aasta kevadel.

EstMilMob projekt on hea näide sõjalise mobiilsuse arendamiseks vajalikust koostööst transpordiasutuste ja -ettevõttete vahel. See omakorda loob eeldused järgmisteks ühisprojektideks.